אם רק שומע פסיבי, הרי רק לומד בהרהור, ובכלל מדינא אינו חייב לברך, ואף אם משתתף בקושיות ותירוצים במהלך הלימוד, אם לא ישמע לו לברך, אין איסור בזה שלימדו ללא ברכה.
ועוד יש להקל בזה ע"פ מה ששמעתי ממו"ר מרן הגרי"ש אלישיב זצוק"ל כי אותם שלא מברכים לא מתכוונים ללימוד תורה, אלא מאזינים לזה כפסיכולוגיה או חכמה יהודית, וממילא דינם כמתעסק בעלמא.
אמנם אם יכול לבקש קודם הלימוד שיברך ויקבל את דבריו, מוטב. אכן עצה טובה קא משמע לן אם יאמר לו 'אני אברך כעת ואתה תצא ידי חובה', הדברים יתקבלו בקלות יתר.