השתדלות בהחזר כסף שהתקבל בטעות

לפני תקופה הזמנתי כמה ספרים דרך הטלפון ביריד ספרים שמתקיים פעם בשנה, ושילמתי מראש בכרטיס אשראי. בהמשך התקשרו אלי ממוקד היריד להודיע שבעקבות תקלה הספרים לא יגיעו, ולכן הם יזכו אותי בסכום ששילמתי על ידי העברה בנקאית לחשבון שלי. בהמשך הבחנתי שבטעות [כך זה נראה] זיכו אותי כפול מסכך ההחזר. בתור יהודי ישר שנזהר מגזל, התקשרתי למוקד היריד כדי להודיע להם את הטעות ולהחזיר, אולם התברר שכבר ניתקו את הקו שהיה מיועד לימי היריד בלבד. ניסיתי לברר איך אפשר ליצור אתם קשר, אך הדבר לא עלה בידי. האם יש לי חיוב מהתורה להפוך את העולם כדי להחזיר להם את הכסף או לא. במילים אחרות - במקרה שאדם הכניס כסף בטעות לתוף הכיס של השני והלך לו, האם מי שקיבל את הכסף חייב עכשיו לרוץ אחריו בכל העולם כדי להחזיר לו את הכסף, או שיכול לטעון 'אני לא לקחתי כסף מאף אחד, רק מישהו עשה טעות ונתן לי כסף, אם ככה האחריות להחזרת הכסף מוטלת עליו, והוא צריך לחפש אותי, וכמובן כשההוא יגיע אלי וידרוש ממני את הכסף אני מיד אחזיר לו, אבל אין לי חיוב לחפש אותו מכיון שלא גזלתי מאף אחד'?

תשובת הרב

מבואר בשולחן ערוך (חו"מ רלב, ב) שאם ברור ש'הכנסת הכסף לתוך הכיס של השני' כמו שאתה קורא לזה, היה טעות ולא מתנה, "אפילו אם לא תבעו, חייב להחזיר".
כל המו"מ בפוסקים להתיר רק אם אפשר לתלות שהיה כאן מתנה או מחילה. אבל במקרה שלך ברור שלא היה כאן מתנה אלא טעות טכנית.
אני לא יודע מה עשית כבר כדי לאתר את החברה, אתה יכול לברר בבנק מאיזה חשבון זה נשלח אליך, אתה יכול לבקר בכתובת ולברר אצל בעלי המקום למי השכירו, או בעיתון שבו פרסמו וכו'.
אומנם אם באמת קיימת השתדלות סבירה ולא מצאת אותם, עליך לרשום במסמכים הפיננסים שלך שאתה חייב להם כך וכך, אולי
שנה הבאה יתקיים יריד נוסף ותיפגשו שוב.
מספרים שהגר"א אמר שאם עושים השתדלות לאתר את מי שחייבים לו כסף, הקב"ה כבר מסדר שהכסף יגיע לו.
בהצלחה.

שאלות נוספות שיכולות לעניין אותך

הרב המשיב

רב ומורה צדק בית הוראה הכללי

שליחת שאלה לבית ההוראה

שתפו עם חברים

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב print
שיתוף ב telegram

שאלות נוספות שיכולות לעניין אותך