בתשעה באב אסורה רחיצה של תענוג, אבל להעביר לכלוך מותר לפי הצורך (שו"ע תקנ,ד ט). וכן סיכה אינה אסורה אלא של תענוג, אבל מי שיש לו חטטין בראשו סך כדרכו
ואינו חושש (שו"ע תקנד טו).
ולכן מותר לרחוץ ידיו באלכוג'ל לפי הצורך. ועדיף אלכוג'ל (שהיא דרך רפואה מונעת) מאשר שטיפה במים עם סבון (שהיא דרך רחיצה של תענוג).

ספר תורני פתוח על מסך המחשב
מקור האיסור להשאיר ספר פתוח הוא הב"ח והש"ך (יו"ד רעז) שציינו כמקור עירובין צח. והנה רש"י ביאר שם (ד"ה להפוך)






