כשהעולה אינו קורא עם בעל הקורא

בבית הכנסת אצלנו (באזור לא דתי), לא כולם יודעים שאחד שעולה לתורה צריך לקרוא בשקט. אני משתדל לתת להם כיבוד אחר כגון פתיחת ההיכל, הוצאה או הגבהת ס"ת. המתפללים הקבועים שאינם יודעים, אנו מלמדים אותם, אבל כאשר מגיע מתפלל ויש לו חיוב וצריך לעלות לתורה. מה לעשות. הלא הלכה במרן השולחן ערוך, אחד שעולה לתורה ולא קורא עם החזן - ברכתו לבטלה. ועוד רציתי לשאול: מדוע לא אומרים שומע כעונה בעולה לתורה.

תשובת הרב

א. ניתן להקל בזה על פי ההג"ה (שו"ע קלט, ג) "דעכשיו קורא סומא, כמו שאנו מקרין בתורה לע"ה" וכך גם נהג מרן רבינו הגריש"א זצוקללה"ה כשחלה בעיניו ולא יכול היה לקרוא והעלוהו לתורה (כנראה שלא מידיעתו), בירך אע"פ שלא קרא בפיו כלל. וכך נהגו רבים בקורונה שעלו לתורה מרחוק ולא ראו בתוך הס"ת ולא קראו עם החזן אלא בירכו על סמך שומע כעונה. אף שמדברי השו"ע (שם) נראה שאוסר ורק הרמ"א מיקל, מ"מ במקום שיש חיוב ניתן להקל אף לעדות המזרח להסתמך על הרמ"א.

ב. כבר ביאר זאת המ"ב (קמד, י) "דלא מסתבר שיברך העולה על קריאת השליח צבור" והבה"ל שם מבאר החילוק בין זה למגילת אסתר שאחד מברך ואחד קורא. ע"ש ותרווה נחת.

 

שאלות נוספות שיכולות לעניין אותך

הרב המשיב

ראש בית הוראה הכללי ירושלים, גאב"ד אבי עזרי פתח תקוה

שליחת שאלה לבית ההוראה

שתפו עם חברים

שאלות נוספות שיכולות לעניין אותך

קיטל בבית הכסא

אם יאכל עמו מעט, יפקיעו מלהיחשב 'בגד המיוחד לתפילה' ועל ידי כן מותר לעשות כל צרכיו עם הקיטל. ודברי המשנה

לשאלה >