"דרסנו זה את זה" | מַה זֹּאת עָשָׂה אֱלֹקים לָנוּ

רבים תמהו מדוע בחר הקב"ה לעשות זאת דווקא לחפצים בקרבתו ונדחקים בכדי לקבל עול מלכות ולשמוח בשמחת גילוי כבוד התורה.

תשובת הרב

הלב דואב שדווקא בעת הילולא דרשב"י אחר שהציבור הרב קיבלו עליהם יחד עול מלכות שמים וזעקו "ה' אלוקינו ה' אחד" אירע האסון הנורא.

רבים תמהו מדוע בחר הקב"ה לעשות זאת דווקא לחפצים בקרבתו ונדחקים בכדי לקבל עול מלכות ולשמוח בשמחת גילוי כבוד התורה. החפץ חיים התבטא כי כאשר שמע את הסוחרים בשוק, בשעה שהכריזו בפולנית הבין שכוונתם לעוברים ושבים, אך כשהכריזו באידיש, הבין שכוונתם ליהודים.

אף ריבונו של עולם מנהיג את עולמו ושולח מסרים בהנהגותיו, ושומה עלינו להביט נכחה ולבחון למי הוא פונה ולמי הוא זועק שיתעוררו מהנהגתו בעולם. ומוכח מזה שבחר ה' והכריז באסון זה "בקרובי אקדש" כי דווקא אותנו הקרובים אליו, הוא חפץ לעורר.

בתקופה האחרונה נראה לעין כל כי הקב"ה מפנה את דברו דווקא אל החרדים לדברו: במגפת הקורונה היו נפגעים רבים דווקא אצל שומרי המצוות, ביחס מספרי גבוה מאשר במקומות אחרים. וכן באירועי הטרור בשבועות האחרונים היה נראה שכוונת הפורעים להיטפל דווקא לחרדים אל דבר ה'. ועל כולנה האסון הנורא שיעזור ה' ויהיה האחרון, אירע דווקא בקרב החפצים בקרבתו יתברך.

וזאת כאמור משום שרק אנו מבינים את השפה ויודעים מיד מי היתה זאת. והרי אילו היה עושה הקב"ה את האסון בקרב מי שאין שם שמים שגור על פיו, לא היו מייחסים זאת כלפי שמיא, אלא היו משגרים טענותיהם כלפי המשטרה ורוטנים על מארגני האירוע וכיו"ב.

ולוואי שאנו נפנים ונבין שלמרות שהיא נפלאת בעינינו, אך מאת ה' היתה זאת, ולא נפנה אצבע מאשימה לזולתו יתברך. ונדע בידיעה בהירה כי הכל תוכנן בשמים בהשגחה פרטית ומדוקדקת הן על כל מי שניצל בחסדי ה', והן על כל מי שניזוק ל"ע, הן על כל הנעדרים שאותרו רק לאחר דאגה מרובה, והן על כל אלו שמיד נודע על הצלתם ובריאותם בחסדי ה'. הכל תוכנן לפרטי פרטים מידו של הטוב ומטיב המרחם עלינו כרחם אב על בנים.

(מתוך שיחת חיזוק שנאמרה לאחר האסון ע"י מורינו הגאון הגדול רבי בן ציון הכהן קוק שליט"א)

 

לצפייה והורדת השיחה המלאה – בגיליון המלא 

שאלות נוספות שיכולות לעניין אותך

הרב המשיב

הרב-קוק-שליטא

גאב"ד בית הוראה הכללי, רב דק"ק אבי עזרי פ"ת

שליחת שאלה לבית ההוראה

שתפו עם חברים

שאלות נוספות שיכולות לעניין אותך