מה מותר ומה אסור ללמוד בתשעה באב

יש לי סדר לימוד יומי קבוע, האם מותר ללמוד גם בתשעה באב - חק לישראל, ספרי מוסר כגון מסילת ישרים שערי תשובה פלא יועץ תומר דבורה, חסידות - תניאף ליקוטי מוהר"ן וכו, חומש רש"י יומי, דף היומי, תפילות שונות המכילות פסוקים, איגרת הרמב"ן, תפילת השל"ה, רבון העולמים ידעתי, ליקוטי תפילות וכדומה? יצויין שכל הדברים הללו אנחנו מקפידים בלנד דבר יום ביומו בלי להחסיר. והרי זה כמו הקורבנות שאומרים לפני התפילה לאלו שזה קבוע אצלם אף שמדובר במשניות תורה איזהו מקומן וכדומה. האם יש משמעות לכך? הדגשה נוספת: במיוחד לגבי חוק לישראל וחומש רש"י - כלפי העניין שאין לומדים מקרא בלילה, אז מה עדיף ללמוד בת"ב אחרי חצות או לאחר צאת הצום אף שזה לילה?

תשובת הרב

לכבוד ידידי ורב חביבי…

שמחתי לקבל את רשימת הדברים אשר אתה לומד מדי יום ביומו, והנני נרגש מלחשוב כמה נחת רוח יש לקב"ה, על כך אומר הוא לפמליא דיליה חזו חזו בני חביביי. וכמה השפעות טובות מכך עליך ועל כל הנלווים עליך. חילך לאורייתא.

כל לימוד תורה הוא 'משמחי לב' ולכן אסור בת"ב. בין קודם חצות ובין לאחר חצות. שום איסור מאיסורי ת"ב לא הותר לאחר חצות, אלא רק ישיבה על כיסא שאינה איסור אלא מנהג.

מעתה לשאלותיך:

דף היומי וחומש רש"י בוודאי שהם לימוד תורה האסור בת"ב מלבד לימוד פרשת כי תוליד בנים הנקראת בשחרית של תשעה באב והיא מפרשת השבוע אותה מותר ללמוד.

ספרי מוסר וחסידות מותר ובכלל זה איגרת הרמב"ן שהרי זו עיקר מטרת האבלות להתעורר ולחזור בתשובה וספרים הללו מעוררים על כך (ציוני הלכה אבלות י"ח הערה ל"ג). ובתנאי שהלימוד בהם יהיה בצורה של התעוררות והתחזקות (דיבור והשבה אל הלב) ולא בצורת לימוד של קביעות. הראיה לכך: מרבינו הרמ"א האוסר לומר פרקי אבות בשבת ערב תשעה באב לאחר חצות, ולכאורה הרי פרקי אבות הם לימוד מוסר ואפילו בתשעה באב מותר. אלא שתלוי כיצד לומדם, אם בצורה של התעוררות (דיבור אל הלב) והתחזקות מותר. אך בצורה של אמירת פרקי אבות הקבועה לשבת אסור.

תפילות מותר הכל אע"פ שיש בהם פסוקים כיון שזה דרך תפילה אין זה בכלל לימוד התורה. ותפילה מותרת בתשעה באב.

עכשיו בהקשר לשאלתך הלמדנית, כיון שאמרם בקביעות מדי יום ביומו מאי שנא ממשניות שבסדר התפילה (אלו דברים ואיזהו מקומן ועוד) שמותר. החילוק פשוט: אין היתר ללמוד בת"ב דברים הקבועים מדי יום ביומו, אלא דווקא דברים הקבועים בסדר התפילה, משום שנעשו כחלק מהתפילה ותפילה לא נאסרה בתשעה באב.   

בנוגע ללמוד חומש בלילה – כתב המ"ב(רל"ח שעה"צ א) שלכו"ע אין איסור ללמוד חומש בלילה אלא שאם יש לפניו ב' אפשרויות יותר טוב לסדר שלימוד החומש יהיה ביום כפי שהקב"ה עשה עם משה רבינו שביום למד עמו תשב"כ ובלילה תושבע"פ, אך כשלא מסתדר מותר לכתחילה ללמוד מקרא בלילה, ובוודאי חומש עם רש"י שמשולב בו תורה שבע"פ ואינו לימוד תורה שבכתב גרידא. ולכן ילמד חומש רש"י במוצאי תשעה באב ובוודאי עדיף מבתשעה באב שבוא איסור גמור.

בברכת כהנים באהבה

חזק חזק ונתחזק

בן ציון הכהן קוק

שאלות נוספות שיכולות לעניין אותך

הרב המשיב

הרב-קוק-שליטא

ראש בית הוראה הכללי, רב אב"ד אבי עזרי מרכז פתח תקוה

שליחת שאלה לבית ההוראה

שתפו עם חברים

שאלות נוספות שיכולות לעניין אותך

תפילת הדרך בטיסה

יכול לומר במטוס, אך לכתחילה יאמר תפילת הדרך בדרכו לשדה התעופה שהיא תחילת הדרך המחויבת בתפילת הדרך, וכל דרכו מביתו

לשאלה >